Egy szerethető torna a legkisebbeknek, országszerte.
 
06 30/389 5500
 

Mozgásfejlesztő eszközök gyerekeknek

Gyermeked nem mászik be az alagútba? Nem szeret forgó mozgást végezni? Nem hajlandó hanyatt feküdni?


A következő dolgokat figyeld, amikor gyermeked mozgásfejlesztő torna foglalkozásunkon kipróbál egy-egy mozgásfejlesztő eszközt:
Írásomban a különböző mozgásfejlesztő eszközök jelentőségéről, a mozgás fejlődésére gyakorolt hatásáról olvashattok.

Trambulin- a trambulinon a gyermekek önállóan illetve párban, egymás kezét fogva ugrálnak. Érdemes megfigyelni, hogy az eszközt használó gyermek rugózik-e ösztönösen magától, illetve próbálkozik-e az önálló ugrással, vagy statikusan, mereven, mozdulatlanul áll az eszközön. Úgy tudod ösztönözni gyermekedet az önálló ugrásra, ha a kezét fogva, vele szemben állva szintén ugró mozdulatokat teszel. A páros lábbal ugrálás 2 éves kor körül épül be a gyermek mozgásfejlődésébe. A trambulin használatának egyensúlyérzék fejlesztő szerepe van, aminek használata nagy mértékben járul hozzá az idegrendszer fejlődéséhez!

Egyensúlyozó tölcsér- érdemes megfigyelned gyermeked reakcióját miközben az egyensúlyozó tölcsér által előidézett váratlan, bizonytalan billegő állapotot megtapasztalja: megtámaszkodik, esetleg önfeledten átadja magát ennek az új, izgalmas forgó, ringó mozgásformának? Vannak gyermekek, akik nem hajlandóak bemászni az eszközbe, vannak olyanok, akiket ki sem lehet venni. Az intenzív forgó mozgás végzése után tisztán láthatóvá válik, hogy kialakult-e már a gyermek mozgásészlelése, szédül-e, vagy úgy száll ki a tölcsérből, mintha semmi nem történt volna. Epilepszia gyanús gyermekeknek a tölcsér használata nem ajánlott! Ha irányt változtatsz forgatás közben, azt lehetőleg óvatosan, kellő körültekintéssel tedd meg! Az egyensúlyozó (Ayres) tölcsér használatának egyensúlyérzék fejlesztő szerepe van, aminek használata nagymértékben járul hozzá az idegrendszer fejlődéséhez!

Billenő rácshinta- a gyermekek kedvükre egyensúlyozhatnak benne, karjukat széttárva, kis terpeszállásban, tekintetüket és szemüket a velük szemben, a földön térdelő foglalkozásvezetőre irányítva. Fontos a szemkontaktus: igenis, nézzünk egymás szemébe, dallal, mondókával, mosollyal és beszédes szemekkel bátoríthatjuk az egyensúlyozni próbáló gyermeket. A billenő rácshintában csónakázni is szoktak a gyerekek, valamint átgyalogolnak rajta, mint egy hídon. A legszerencsésebbek azok, akik cipő nélkül végzik a gyakorlatokat, mivel stimulálni engedik a talpban lévő idegvégződéseket, egyensúlyozásuk még inkább finomodik. A billenő rácshinta használatának egyensúlyérzék fejlesztő szerepe van, aminek használata nagy mértékben járul hozzá az idegrendszer fejlődéséhez!

Libikóka- lehetőleg fogd gyermeked mindkét kezét, miközben átkíséred a libikókán –ha mindig csak az egyik kezét tartod, gyermeked ösztönösen arra az oldalra fog dőlni (én leggyakrabban csak az ujjuk végét érintem, hiszen sokszor csak a támogató érzet és tudat szükséges a gyermekeknek ahhoz, hogy önállóan végig sétáljanak a libikókán). A libikóka használatának egyensúlyérzék fejlesztő szerepe van, aminek használata nagymértékben járul hozzá az idegrendszer fejlődéséhez!

Bobath labda, fiziológiás labda- ezen a sokrétűen használható mozgásfejlesztő eszközön gyermeked – a Te vagy a foglalkozásvezető aktív segítségével- ülő helyzetben lovagolhat, hason illetve háton gördülhet előre, hátra, valamint végezhet az egész testét megmozgató körkörös mozdulatokat. Érdemes megfigyelned azt, hogy gyermeked felveszi-e a labda formáját, akár háton, akár hason, vagy pedig megfeszítve magát mereven tartja törzsét és az egész testét. Ülő helyzetben érdemes a gyermeket a combtövénél fogva rugóztatni, hogy lehetőleg magától, hátizmait és törzsizomzatát használva tartsa magát a gyermek az eszközön. A labda használatának egyensúlyérzék fejlesztő szerepe van, aminek használata nagymértékben járul hozzá az idegrendszer fejlődéséhez!

Mászó alagút- ebbe a mozgásfejlesztő eszközbe a gyermek egyedül, vagy társaival is bemászhat. Vannak olyan gyermekek, akik egyáltalán nem hajlandóak bemászni az alagútba (ennek egy lehetséges oka valamilyen negatív születéshez kapcsolódó élmény: beszorult a baba a szülőcsatornába, túl sokáig tartózkodott ott, esetleg császárral született), ilyenkor gyakran elegendő az, ha egy labdát begurítunk, majd az alagút túloldalán gyermekét váró anyukával együtt mászásra biztatjuk a gyermeket. Sokszor adódnak furcsa helyzetek (pl.: több gyermek tartózkodik egyszerre az alagútban, két gyermek egyszerre mászna bele, vagy egymással szembe mászva, félúton találkoznak) ilyenkor érdemes megfigyelni, ahogy a gyermekek ezeket a helyzeteket kezelik.

Ejtőernyő- az ejtőernyőt sok más, szokványos gyakorlat alkalmazása mellett, a gyermekek hossztengely körüli forgatására, zsipp-zsuppolásra is szoktuk használni. A hossztengely körüli forgás különösen fontos és jótékony mozgásforma az idegrendszer fejlődése szempontjából. Gyakran szoktam a szülőknek javasolni, hogy a foglalkozásunkon forogni nem merő gyermeket otthon apukával együtt lepedőbe csavarva hengergessenek, gyúrjanak, építsenek lejtős pályát, ahol a gyermek magától legurulhat. Az ejtőernyőbe helyezve sokszor megfigyelhető, hogy egy-egy gyermek örömmel fekszik-e a hátán, vagy esetleg azonnal hasra vágja magát…az lenne a szerencsés, ha egy gyermeknek egyik mozgásforma sem lenne idegen, és örömmel forogna az ejtőernyőben, vagy akár otthon a szülőkkel

Egyensúlyozó pad- sokrétűen egyensúlyozásra, kúszás fejlesztésére szolgáló eszköz. Hason fekve, karizmukat erősítve húzhatják magukat a gyermekek

Gördülő deszka- nagyobb gyermekeknél a gördülő deszka alkalmazásakor megfigyelhető, hogy a gyermek hagyja-e magát a deszkán ülve, hasalva, a két kezénél fogva húzni, vagy tolni. Láthatóvá válik, hogy leépültek-e a primitív reflexek, beidegződések vagy esetleg a gyermek még fejlesztésre szorul.

Medencetöltő labdák, labda fürdő- ha alkalmatok nyílik rá, vigyétek gyermeketeket olyan helyre, ahol medence töltő labdák között hempereghet. Különösen jó ’terápia’ ez azoknak a gyerekeknek, akik nem szeretik, ha átölelik vagy dögönyözik őket.

Bordásfal - használatával a gyermeket a mászásra ösztönözhetjük, fejlesztjük kéz-láb, szem-kéz koordinációjukat. Hagyjuk őket bordásfalra felmászni és tanítsuk meg őket onnan lejönni!

Babzsák – a fejtetőre helyezve járás közben, a gyermek hátára helyezve négykézláb mászás közben szintén fejleszti az egyensúlyérzéket.

További eszközök, amelyek használata fejleszti az egyensúlyérzéket (vesztibuláris rendszert):

Egyensúlyozó párna

Guruló deszka

Billenő talp

Testhenger

Egyensúlyozó korong

Egyensúlyozó, masszírozó félgömb

Örömteli mozgást kívánok minden résztvevőnek!

Orszáczky Ildikó

 
 
Orszáczky Ildi
Segíthetek neked?
Orszáczky Ildi vagyok a Csiri-Biri torna megalapítója. Bármilyen kérdésed van a torna foglalkozásokkal kapcsolatban, akkor hívj a...
06 30/389 5500
...telefonszámon és tedd fel a kérdéseidet.

Gyors infók...
A 3 év alatti gyerkőcöknek szóló Csiri-biri torna budapesti helyszínei:

II.kerület, Marczibányi Téri Művelődési Központ
PÉNTEK: 9.15, 10.10, 11.05.
Foglalkozásvezető: Orszáczky Ildikó

II.kerület, Klebelsberg Kuno Művelődési Központ
CSÜTÖRTÖK: 9.30.
III.kerület, Óbudai Kulturális Központ
CSÜTÖRTÖK: 9.15, 10.10, 11.05.
Kezdés: október 12. Foglalkozásvezető: Orszáczky Ildikó
XI.kerület, Fővárosi Művelődési Ház
HÉTFŐ: 9.15, 10.10, 11.05.
Foglalkozásvezető: Orszáczky Ildikó
XI.kerület, T-klub Fitness, Gazdagrét
PÉNTEK: 10.15.
XII.kerület, Jókai Klub
HÉTFŐ: 10.00.
XIV.kerület, Cserepesház, Zuglói Művelődési Ház
SZERDA: 9.15, 10.10, 11.05.
Foglalkozásvezető: Orszáczky Ildikó
XXII.kerület, KUSZA, Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ
CSÜTÖRTÖK: 9.30.
Folyamatos csatlakozási lehetőség!
Előzetes jelentkezés nem szükséges.

Kövess minket...
Gyere és csatlakozz a Csiri-Biri tornához az alábbi közösségi oldalakon is...